Hasznos tanácsok a kagyló gyűjtőknek

Bizonyára jártak már tengerparton árgus tekintettel a fövenyen kutatva vagy kisebb-nagyobb gyerekként, de akár felnőtt fejel is élvezettel keresgéltek szép kavicsok, érdekes kövek után egy-egy sóderdombon vagy patakmederben, sziklák között egy-egy kirándulás alkalmával.

Hasznos tanácsok tengerparti gyűjtögetőknek

Hát igen, általában így kezdődik…

Tengernyi szépség van körülöttünk, csak le kell hajolni értük, hogy azután lakásunk, polcunk, vitrinünk ékes díszei legyenek. Mind-mind egy-egy emlék, de nem volt még kíváncsi rá, hogy mit is talált valójában?

A tengerpartokon számtalan kisebb-nagyobb puhatestű szilárd vázát (kagylóhéjakat, csigaházakat) lehet találni, de kerekded sünvázakra is bukkanhatunk, amikről részben vagy teljesen leváltak a bőrszerű anyaggal rögzült tüskék. Néhányunk már lépett ilyen, sokáig kellemetlen gyulladást okozó, szúrós állatba.

Anadara kagylók a Csigaházból

Ezek a tengeri sünök elsősorban a köves, gyakran sekély partokat kedvelik és több napig elronthatják a nyaralást, ha óvatlanul rájuk lépünk vagy beletenyerelünk. A ravasz sünök gyakran álcázni próbálják magukat és moszatokat, kavicsokat elpusztult csigaházakat tartanak tetejükön.

Gyakran éppen ez az árulkodó álca hívja fel rá a figyelmünket a sivár tengerfenéken…

Legjobb, ha átúszunk fölöttük, de ha okvetlenül meg kell tisztítanunk egy kisebb felületet ezektől a tüskésbőrűektől jó szolgálatot tehet, a bármelyik bolt strandrészlegében kapható nyeles háló, amit gyerekjátékként árusítanak.

Fontos, hogy a nyélhez jól legyen felerősítve a kerek vagy szögletes fémkeret, amire a hálót kötötték. Ugyanis a kis szúrós bestiák normál élethelyzetben lazán szívják magukat a víz alatti sziklákhoz, csupán hullámzás vagy kisebb vízmozgás kivédése miatti elsodródás ellen védekeznek. Óvatosan nyúljunk a sün alá és egy határozott mozdulattal a háló fémkerete segítségével szakítsuk el a tapadás helyétől. Ha búvár vagy úszószemüvegben merülünk a víz alá jobban láthatjuk a valós távolságokat, a fénytörés nem zavarja meg a pontos távolságok felmérését.

Ha fülünk is a vízben van, hallhatjuk a sok apró szívókorong apró pattanásait, ahogy elengedik a sziklát. Ha már a hálóba került, óvatosan könnyű kézzel, mintha tűpárnát fognánk hozzáérhetünk, kiemelhetjük és a levegőre kerülve az állat riadtan mozgatja tüskéit. Mindenképpen tartózkodjunk a hirtelen és erőteljes mozdulatoktól. Alul egy öt fogból álló rágószervet láthatunk , melyet bőrszerű erős hártya enged mozogni, hiszen békés növényevőt tartunk a kezünkben.

Dobjuk vissza jó messzire attól a helytől, amit biztonságossá szeretnénk tenni. A sün hamar új sziklára talál és nekünk nem kell keservesen síró kisgyerekkel orvoshoz szaladnunk, aki minden figyelmeztető szavunk ellenére véletlenül belenyúl vagy belelép a szúrós tüskékbe. . A tüske nem mérgező, de nem is steril, könnyen beletörik és így kellemetlen gyulladást okoz.

Tengerisün

Sokan szeretünk egy nyaralásból úgy visszatérni, hogy magunkkal hozunk valamit a tengerpartról.

Ezek származhatnak saját gyűjtésből vagy vásárolhatunk az üdülőhelyi ajándékboltok szemkápráztató kínálatából.

Jó, ha tisztában vagyunk azzal, hogy az európai üzletek polcain megjelenő tengeri herkentyűk döntő többsége nem helyben élő állat, hanem a trópusok fajgazdag tengereiből származik. Legyenek óvatosak, gyakran sokkal drágábban vásárolhatnak ott, mint az itthoni szakkereskedésekben.

De ha van kedvük a tengerparton bóklászni és keresgélni kis szerencsével sok érdekességgel gyarapodhat gyűjteményük.

A partra vetett kagylók, csigák, rák alkatrészek a leggyakoribb zsákmányok. A sekély vízben, áramlási holtterekben zöld vagy pirosas színű törékeny, pogácsa formájú vázakra is találhatunk. Ezek a már ismert tengeri sünök megszelídült (tüske nélküli) vázai. Tartsuk fény felé és rögtön megláthatjuk azt a finom porózus, rendszerint öt sávba rendeződött lukacssort, ami ezekre az állatokra jellemző.

Ha véletlenül négy vagy hat sávot, érdekes, szabálytalan elágazást fedeznénk fel akkor gondosan őrizzük meg, ritkaság, genetikai hiba.

A tengeri sün belseje sok élőlény számára csemege, rákok, csigák, halak kedvelt eledele. Ha megelőzzük ezeket és olyan sünvázat találunk, ahol még láthatók a lágytest maradványai gyakran a tüskék is részben lehullottak a finoman perforált törékeny vázról, óvatosan a felszínre hozhatjuk.

De hogyan vigyük haza?

Minden szerves anyag legjobb tengerparti ellenszere a hangya. A legapróbb részekbe is bemászik és lerágja a számára táplálékot jelentő szerves maradványt. Ha már a nyaralás végén tartunk és nincs már pár napunk vagy hangyabolyunk gyors megoldást jelenthet a tűző nap. Jobb eredményt érhetünk el, ha magunk is besegítünk, a sünvázból egy faággal és gyakori lögyböléssel eltávolítjuk a „sünkaviárt” és a szájával felfelé fordítva kiszárítjuk.

A tengeri csillagok esetében érdemes a karokat szárítás előtt formára igazítva tűk között rögzíteni, hogy a napon megtartsák eredeti formájukat.

A csigák, kagylók gyakran mészlepedékesek, meg sem közelítik a boltok polcain található fényes példányok látványát. Ennek elérését bízzuk majd a nyugodt otthoni környezetben tovább folytatandó kezelésre.

Célszerű tengerparti kincseinket dupla és erős pl. szemeteszsákba csomagolni, majd hazatérve tovább preparálni.

Ha szagosak maradtak áztassuk egy éjszakára tömény egyszerű háztartási hypóba. A lúg roncsolja a szerves maradványokat, de a mészvázat nem oldja. Általában egy éjszaka elég, de ha túl sok a szerves maradvány bennük ismételjük többször.

A puhatestűek házára rakódott meszes bekérgeződéseket, ha nem túl vékonyhéjú a példány egy kis kalapáccsal saját házán kocogtassuk le egészen addig, amíg a ház komoly sérülése nélkül ezt van bátorságunk megtenni. Leöblítés után gumikesztyűben savazzuk le a maradék meszet. Vigyázzunk, mert a sav a példányunk házát is oldja.

Most nem szabad áztatni csak egy edénybe kiöntött savba mártani a csigát, majd egy pezsdülés után gyorsan leöblíteni. Tartsuk szájadékával lefelé a példányt, hogy a házba befolyó sav ne maradjon a spirális részben túl sokáig, mert egyszer csak kilyukad a csiga teteje. Addig ismételgessük ezt a pezsgetés-öblítés folyamatot, amíg a példányt kellő tisztaságúnak és a házát még nem túl oldottnak ítéljük meg.

Tehát eljutottunk addig, hogy pontosan láthatóvá váltak a csiga apró, díszei, színei; meghatározhatjuk, mit is találtunk.

Megfelelő szakkönyvek hiányában nem sokra megyünk, a népszerűsítő kiadványok, zsebkönyvek általában keveset segítenek, de szerencsére az eligazodáshoz már egyre több magyar nyelvű szakkönyv is található.

Ha nem kívánja ezeket megvásárolni vagy kikölcsönözni rendelkezésére áll a Csigaházban található több fontos szakkönyv, amit helyben térítésmentesen használhat akár régebbi gyűjteményének egyes ismeretlen példányainak meghatározáshoz is.

Ha néhány példányt szívesen viselne medálként, fülbevalóként vagy már mint saját készítésű ékszert elajándékozná tengerparti nyaralásának emlékére, nálunk a Csigaházban akár saját maga ki is fúrhatja az ingyenesen rendelkezésre álló, kifejezetten erre a célra alkalmas kézifúrógép segítségével.

Általában a szerszámkereskedelemben kapható fúrófejek kevésbé alkalmasak a tengeri kagylók, csigák kifúrására, mert könnyen elcsúsznak a házon és sérülést okozhatnak. Ezért javasoljuk, a gyémántfejű fúrók használatát a folytonos vízhűtés mellett, de természetesen helyben segítünk a megfelelő formájú fúrófej kiválasztásában vagy akár a kifúrásban is.

Ha túl sok csigát gyűjtött, vagy nélkülözhetővé vált gyűjteményétől szeretne szabadulni, a Csigaházban időpont egyeztetést követően, a kölcsönösen elfogadható összeg megállapítása után készpénzért megvásároljuk vagy segítünk az eladásban.

Eredményes bóklászást és sikeres preparálást kívánunk.

Csigaház Csigabolt
1146 Budapest, Hermina út 2.(Thököly út 98.)
460-9834 | +3620-331-9615 | +3630-562-0982 | +3670-641-6431
www.csigabolt.hu

2 thoughts on “Hasznos tanácsok a kagyló gyűjtőknek

1. Nálam a hypo nyomot nem hagyott, semmi hatással nem volt a kagylóhéjra – 20 % -os ecet dolgozott rajta, de nem hagytam magára, mert a kagyló vékony szélét oldotta volna – a végeremény szagtalan, fertőtlenített csigaház, kagylőhéj- de nem több.

2. Áztassuk hipóba??? A hipós víz is kicsinálta a vázat egy óra alatt! Szerencsére egy sünön próbáltam csak ki, de mart rá egy kétszer akkora lukat! A sima mosogatószeres víztől nem megszűnt a szag és ép maradt a csillag is.