Lelki kapcsolatunk Görögországgal

Történhet úgy, hogy amikor a napunk látszólag átlagosan indul (készülődés a munkahelyre, a gyerekeket az iskolába indítjuk, és így tovább), elfog minket egy kellemes érzés, aminek nem tudunk magyarázatot adni. Olyan, mintha valamelyik emlékezetes nyaralásunk élménye kísérne el minket egész nap. Rutinosan a teendőinket végeznénk éppen, amikor ez a hatás hirtelen félretereli a gondolatainkat. Csak később eszmélhetünk fel arra, hogy a napi feladatunkkal nem haladtunk jól, és ráadásul mások szemében szétszórtnak tűnhettünk.

Mi lehet az ok? Talán a minket körülvevő, gyakran felvillanó „pillanatképek” sokasága?

Aki járt már Görögországban, valószínűleg nem tért még egyszer sem haza üres kézzel. Reggelente, – amikor kinyitjuk a szemünket –, előfordulhat, hogy az első pillantásunkat éppen a Szártiból hozott emléktárgyakra helyezzük. Lehet ez egy kagylóhéj, vagy egy szép kavics, esetleg egy kevéske homok a tengerpartról. A csillárt is díszítheti ugyanakkor kagylóhéj, vagy valamilyen görög motívum. Egy darabig nézegetjük (meglehet nem is tudatosan), majd azután felkelünk.

Hűtőmágnes és mécsestartó
Hűtőmágnes és mécsestartó Görögországból

A fürdőszobába érve ismét ezek a görög motívumok tűnhetnek fel előttünk: mindez a csempéken, a zuhanyfüggönyön, talán egy-egy törölközőn is néha. Érezhetünk továbbá itt egy jellegzetes illatot is, ami egy illatgyertyából áradhat. Ezt még Nei Poriból hozhattuk, ami tele van apró csigaházakkal, kagylóhéj díszítésekkel. Talán ott pihenhet most ez a dekoráció a kádunk szélén. A reggeli zuhanyzás előtt kilépünk a papucsból, ami szintén emlékeztethet minket az egyik tengerparti nyárra. Valószínű, hogy ezt a lábelit még Korfu szigetén, egy bazársoron vettük, mert a korábbi, itthonról elvitt „pár” nem bírta ki a sziklás, vagy homokos korfui „terepet”.

A nappali sarkában láthatjuk a saját magunk által festett kék színű vázánkat, amiken fehér színű görög mintázatok díszlenek. Mindezt még az egyik télen készíthettük. Szépek, mert minden ecsetvonást egy-egy görögországi élményeink ihlették.

A konyhába lépve láthatjuk, hogy a hűtőnket több görögországi képeslap ékesítheti, melyeket mágnessel tűztünk oda. A konyhaszekrényünkben ott sorakozhatnak az Olimposzról hozott gyógynövényeink is, köztük az egyik kedvencünk a Sideritis, továbbá lehetnek még másfajta görögországi teakeverékeink is, melyeket például: Paleos Panteleimonas-ban, egy festői hegyi falucskában vehettük valamikor. Nem is sejtjük még, hogy a konyhánkban fellelhető görög fűszerek is hatással lehetnek a lelki világunkra. (Ma már itthon, az interneten is értékesítenek többféle import terméket Görögországból, így nem kell nélkülöznünk a görög ételek íz világát akkor sem, amikor már elfogytak a nyaralásunk alatt vásárolt termékeink). A reggelink elfogyasztása közben láthatjuk a tányérunk, görög stílusú mintázatát is. A tudat alatti pozitív hangulatunk még jobban fokozódhat akkor, amikor valaki a családból találomra éppen egy görög zenét tesz be a zenelejátszóba.

Pihenés: Hétvégén, – amikor kirándulni indulunk –, a természet is emlékeztethet a görög földre, hiszen több görögországi növényfaj itthoni talajban is megterem. Például: azok a gyógynövények, amelyeket egykor az ókori híres görög gyógyítók is feljegyeztek.

Emlékeztethet még bennünket egy-egy fenyőerdő is, vagy néhány madárfaj. Ilyen a seregély, vagy a feketerigó. Ez utóbbi Nei Poriban is gyakran énekel. Ha idehaza tóparton pihenünk, akkor elrepülhet felettünk egy-egy csapat sirály. Néha meglepően akkorák, mint amilyeneket a tengerpartokon is láthattunk. Nem csak olyan nagy tavaknál fordulhatnak elő, mint a Balaton, vagy a Hortobágyi tavak, hanem sokkal kisebb víztározóknál is. A szörfösök miatt is érezhetünk egy csöppnyi tengerparti hangulatot, főleg akkor, amikor nagy hullámokat kelt a szél.

Mindezek után ne is csodálkozzunk el azon, amikor gondolatban képtelenek vagyunk elszakadni Görögországtól, hiszen ezek a „láthatatlan apróságok” mindig tesznek arról, hogy elkalandozzunk. A jó hír az, hogy ezzel a kellemes „mellékhatással” együtt lehet élni, és segíthet minket ösztönözni a következő, vagy az is lehetséges, hogy egy örök életre szóló görögországi nyaralásra.