A Hellenic Seaplanes görög repülőtársaság olyan vízi-úthálózat kiépítését tervezi, amely megkönnyítené a görög szigetek közötti, jelenleg akadályokkal teli közlekedést. A menetrend szerinti járatok 19 személy szállítására lesznek alkalmasak. A görög tengerparti területeket összekötő hidroplán útvonalak kezdeményezése várhatóan új piacot teremt a turizmus és a közlekedés számára.
A vállalat egy új jogszabály módosításának köszönhetően vetette bele magát elképzeléseinek megvalósításába. Országszerte kétszáz önkormányzatot és kikötői hatóságot megkeresve, a görög Közlekedési Minisztériummal együttműködve az eddigi tárgyalások eredményesnek mondhatók, több görög városban a kikötői hatóságok már csak a szükséges engedélyre várnak.
Az ügy kapcsán a Hellenic Seaplanes görög repülőtársaság azon szándékát is bejelentette, miszerint egyes tavakat is bevonnak a tervezett vízi-úthálózatba. Bejelentésében a görög cég elmondta, hogy együttműködnek a görög Infrastruktúra, Közlekedés és Hálózatok Minisztériumával, akiknek javaslatot tettek az alábbi hét tó közti vízi út létrehozására: 1. Trichonida-tó: Agrinio, 2. Vegoritida-tó: Amynteo, 3. Pamvotida-tó: Ioannina, 4. Kaifa-tó: Zacharo-Ilia, 5. Polyfyto-tó: Kozani, 6. Kerkini-tó: Serres, 7. Prespa-tó: Florina.
A vízi-úthálózat létrehozása és a közlekedés fejlesztése a hidroplánok révén Görögországban ma már tény. Megpróbálunk minden célállomást belefoglalni, a görög tavakat is beleértve.” mondta bejelentésében a cég vezérigazgatója; Nikolas Charalambous. Húsvét után a Hellenic Seaplanes továbbá javaslatokat fog benyújtani a Plastira, Kastoria, Vistonida és Volvi tavak víziút-hálózatba történő bevonására is.
A Hellenic Seaplanes a régebbi hírek szerint 2013. év végéig 100 vízi út megépítését tervezte. Ennek megvalósításához elsősorban az utak és infrastruktúrák fejlesztésére volt szükség, ezek fejlesztéseinek jelenlegi állásáról nem találtunk információt. Azonban 2014-ben újabb 100 vízi út épül meg a tervek szerint, így várhatóan 2014. nyarán indul be a hidroplán piac.
Az alábbi városok merültek fel eddig, mint lehetséges állomások:
- Dodekanéz-szigetek: Kosz, Nisyrosz, Tilosz, Szymi, Halki, Rodosz, Patmosz, Kalymnosz, Lerosz, Karpathosz, Asztypalaia.
- Kikládok: Szyrosz, Mykonosz, Szantorini, Folegandrosz, Milosz, Iosz, Naxosz, Párosz.
- Jón-szigetek: Kefalónia, Volosz (Zakynthosz), Korfu, Aktio, Kythera
- Égei-szigetek: Leszbosz.
- Szporádok: Alonisszosz, Szkopelosz, Szkiathosz, Linaria (Szkyrosz).
- Szaróni-öböl: Szalamina.
- Attika: Marathonasz, Pahi (Megara), Agistri (Szaróni-öböl).
- Peloponnészosz: Messolonghi, Kalamata, Kiato, Loutraki, Xylokastro (Korinthia), Pirgou.
- Tesszália: Agiasz, Almirosz (Magneszia).
- Makedónia: Diou-Olympou.
- Közép-Görögország: Eretria, Limnis-Agias Annas, Istieas-Edipsos (Evia), Lokron (Fthiotida), Amfilochia (Aetolia-Acarnania).
- Kréta: Sitia, Agios Nikolaos, Chania.
A központi hidroplán bázist Attika területére, az Athénhoz és a Pireusz kikötőhöz közeli, Peace and Friendship Stadium (SEF) területére; Faliroba tervezik.
A jelentések szerint a Hellenic Seaplanes már megkapta a működési engedélyt a népszerű Jón-tengeri sziget; Zakinthosz, Patrasz nyugati kikötője, Korfu északnyugati része és Volosz központi kikötője között a hidroplánok működtetésére – írja a gtp.gr
Tervek a Kos-szigeten építeni kívánt Hellenic Seaplanes hidroplán bázisról: