Sarti 2014, monika0219 beszámolója

Sziasztok!

Vasárnap érkeztem haza – ha jól számolom – a tizenkettedik nyaralásomról Sartiban. Vagy a tizenharmadik volt? Igazából már nem is számolom. Tíz éve minden évben legalább egyszer, de három éven keresztül évente kétszer is eltöltöttem ott egy-egy (két :) hetet ott. Igazából nem vagyok gyakorlott beszámoló író, de azért megpróbálom. Inkább azoknak lehet majd információforrás, akik még egyáltalán nem jártak arrafelé, és most tervezgetik a nyaralásukat.

Sarti2014340

Idén is, mint szinte minden alkalommal az Apollon Travellal utaztam, és mint mindig, most is tökéletesen meg voltam elégedve velük. Az ügyintézés gyors és rugalmas – két e-mailben és egy telefonhívásban ki is merült a „szervezés”, átutaltam a pénzt, és már el volt intézve minden. Idén is a Romcar biztosította a buszokat, amik ugyan nem vadonatújak, de kifogástalan állapotban vannak. Csakúgy mint a sofőrök :) Általában mindig ugyanazokkal a sofőrökkel utazom, és feltétel nélkül megbízom bennük. Tuti biztos, hogy bármilyen probléma is merüljön fel az út során – mondjuk eddig a legkomolyabb gond egy defekt volt :) – a lehetőségekhez képes villámgyorsan megoldják. Most például csak az ő tapasztalatukon és leleményességükön múlt, hogy hazafelé a magyar belépő oldalon nem kellett kivárnunk az előttünk álló 15!!! szerb meg makedón buszt, hanem egy kis „pofátlankodással” kikerülve őket egy óra alatt átjutottunk.

A határátlépésekkel amúgy nem volt gond, általában egy óra alatt mindenütt átjutottunk, bár volt, hogy csak mi voltunk egyedül, és úgyis egy órát várakoztattak, máskor egy óra alatt három busz is átment. Ez sajnos a főszezonban utazókra már nem lesz igaz, három órás határátkelések simán előfordulhatnak…. és ez ellen sajnos nem lehet semmit sem tenni, sajnos sok türelem kell hozzá. Aki idegesebb típus, az július-augusztusban ne is induljon neki busszal, mert az összesen hat darab határátkelés – irányonként – rendesen meg fogja tépázni az idegeit.

Bár sem Szerbia, sem a Macedón Köztársaság (FYROM) nem EU tag, annyira „pedáloznak”, hogy már elfogadják a személyi igazolványt is a határon. Buszos utazás esetében ez még meg is gyorsítja az ügymenetet, mert azt könnyebb regisztrálni, ezért én már amióta csak lehet, azzal utazom. Elméletileg a Macedón határon kérheti az utasbiztosítás meglétének bizonyítását is, de nálunk erre nem volt példa. Bár szerintem finoman fogalmazva amúgy is őrültség lenne biztosítás nélkül útnak indulni!!!

A buszok általában 3-4 órás etapokban haladnak, vagyis ennyi időnként van általában fél órás pihenő MOL vagy OMV kutakon, ahol már viszonylag európai körülmények között lehet azokat a bizonyos „dolgokat” elvégezni. Itt is igaz, hogy amikor főszezonban egyszerre tíz busz áll bent egy ilyen pihenőben, akkor sajnos – és erről csak mi, utasok tehetünk – a körülmények már visszasüllyednek a tíz évvel ezelőtti igazi balkáni állapotokra.

Délben indultunk Pestről a Műcsarnok mögül és görög idő szerint szombat reggel fél kilenckor értünk Sartira (az ugye eggyel van előrébb, mint a magyar idő). Ennél sajnos már csak hosszabb menetidővel lehet számolni, a két héttel későbbi turnus már csak délután egyre ért le, mert a határon akadt egy kis gond…. sajnos ezt nem lehet kiszámolni.

Ugyanilyen kiszámíthatatlan az időjárás is. Most májusban például olyan fantasztikus időnk volt, mint ami júniusban is ritkaság. Voltam már júniusban úgy, hogy egy hétig szakadt az eső, vagy október első hetében úgy, hogy még majdnem kánikula volt. Főszezonban azért nyilván egy kicsit kiszámíthatóbb, de erre egyáltalán nem szabad alapozni a szervezést.

Na de végre megérkeztünk. A Sithon Travel – a kinti partneriroda – képviselője fogadott minket, mindenki megkapta a szobaszámát, busszal vagy kisbusszal mindenkit elvittek az apartmanhoz és kezdődhetett a nyaralás! Délután ötkor Leo (már tizenéve ő az Apollon kinti idegenvezetője a Sithonnál, ha valamit ő nem tud megoldani, akkor azt nem is lehet) tartott ez falusétát, ahol megmutatta a legfontosabb helyeket (iroda, orvos, étterem, motorkölcsönző, ATM stb.) és egy welcome drink mellett részletesen elmondta a fakultatív programokat.

Jelenleg ezekre a programokra lehet a Sithon Travelnél jelentkezni. (az árak csak irányadók, az én két hetes kint-tatózkodásom alatt is változtak, és főszezonra lehet, hogy még feljebb mennek, de tervezéshez azért jók…. meg hát igazából nem is nagyon jegyeztem meg őket, nem gondoltam, hogy még szükségem lesz rá :)

Athos – hajókirándulás – hétfőnként – 36 EUR
Meteorák – buszos, hajnal öt órás indulással – 38 EUR
Blue Lagoon – hajókirándulás – szerdánként – 30 EUR (?)
Sithonia körút – buszos utazás – csütörtökönként – 20 EUR
Görög est – vacsora élő zenével és táncosokkal – csütörtökönként – 28 EUR
Thessaloniki – buszos péntekenként – ezt nem tudom, de úgy 30 körül lehet
kajaktúra – ez változó napokon, úgy 25 EUR körül van az ára

Aztán van még Makedón buszkirándulás, ami sajnos még akkor nem ment, amikor én voltam, öszvértúra Christossal, búvárkodás búvárbázison, lovaglás (ez még kérdéses volt), transzfer a Narancspartra kisbusszal 6 EUR-ért és még nyilván más is, ami most nem jut eszembe :)

A Sithon Travel akciója idén is, hogy amennyiben két személy két-két fakultatív utat egyszerre befizet, akkor a harmadik esetében kedvezményt kap: a harmadik lehet a görög est, amik így 28 EUR helyett 20, vagy a Sithónia körút, ami 20 EUR helyett csak 10. (szerintem egy egyedül utazó utas esetében is működik)
Ha két személy egyszerre három-három fakultatív programot fizet, akkor jogosult lesz egy kétfős apartmanra 2015-ben a szezon első négy hetében valamikorra. Hogy mikor és melyik apartmanban, azt sorsolással döntik el, borítékok közül kell húzni.

Ha valakit érdekel fakultatív program, akkor kérdezzen, ha tudok, szívesen válaszolok, de most nem mennék mindegyikbe részletesen bele.

Ami a falut illeti. jót tett neki a polgármesterváltás. Az EU keze ide is betette a lábát :) és ez meg is látszik a falun. Közmunkásokkal szinte az összes utcát letérkövezték, így remélhetőleg már egy nagyobb esőzés nem okoz olyan gondokat, mint például úgy öt évvel ezelőtt, amikor szabályosan térdig gyalogoltunk a csatornából visszafolyó eső- és még kitudja milyen vízben. Szóval ez a része rendkívül látványos. Szintén most készült el a tengerparti sétány is, ami a nagy parkolótól – ami a falu központja- egészen Sarti Beach végéig húzódik. Szépen ki is van világítva. Sajnos az egyetlen hibája, hogy olyan kőből készült, amin képtelenség mezítláb gyalogolni, mert lenyúzza az ember talpát, de hát nem lehet minden tökéletes. :). A nagyparkoló is szép lett, most már nem kell a buszoknak az út szélén lepakolni az utasokat, meg kerülgetni a bőröndöket, nincs az a nagy dugó és őrület, mint régebben. Most végeztek a virágok telepítésével is, úgyhogy nyárra szerintem már szép lesz.

Sarti2014191

Ami még igazán meglepett, az a falubeli házak állapota. Az elmúlt két év alatt számtalan új apartmanház nőtt ki a régi házak helyén, és a megmaradt régi házakat is gyönyörűen felújították. Úgy tűnt, hogy Sarti egyre csak szépül és fejlődik, de valamiért még sem városiasodik, vagy növekszik vízfejű turistaközponttá. Igazából Beachen terjeszkedik inkább, maga az Ófalu része inkább csak szépül. Minden ház rendezett, rengeteg a virág és az apartmanok színvonala is egyre magasabb. Az újakban már lapostévé van és már közel sem olyan jellegzetesen görögösen „összegányoltak” mint a régebbiek.

Az utcák tiszták és rendezettek, nem láttam sehol sem szemetet. Ez nyilván – sajnos – a főszezonra változni fog, ahogy egyre több turista érkezik, de ez is csak rajtunk múlik.

Hatalmas fejlődés, hogy már szinte mindenhol van wifi. Az éttermekben az évek során szép lassan mindenhol elérhető lett, de most már a legtöbb apartmanban is van. Hol ingyenesen, hol napi 1 EUR összegért. Sajnos a wifi minősége nagyon változó, háztól függ, hogy folyamatosan elérhető-e, elég erős-e, vagy éppen hogy csak „pislákol”. Ezt igazából ki kell fogni. De a lényeg, hogy van :)

Ami a partot illeti: az Ófalu részen már szinte minden bár előtt kitelepültek a napernyők és a nyugágyak. Én nem használtam őket, de általában fogyasztás fejében lehet igénybe venni a nyugágyakat. Beachen is egyre több helyen vannak fizetős helyek, de még így is hatalmas partszakasz maradt üresen, ahol most alig lézengtünk, de szerintem még a főszezonban is elviselhető lesz a tömeg.
Sajnos Beachen még elég szemetes volt a part, ahogy a szél összefújta a dolgokat a homokbuckák tövében, de biztos vagyok benne, hogy szezonra összetakarítják. A vízben itt-ott egy-egy zacskó azért van, de még így is rendkívül tisztának mondható. Kisgyerekeseknek ezt a részt ajánlom, mert nagyon lassan mélyül a homokos part, és itt könnyebben is melegszik a víz. Nyár közepén szerintem már szabályosan meleg lehet.

Három vízibázis is van már: egy bent az Ófalu részén, kettő kint Beachen: Waterspeed és Waterfun ha jól emlékszem a két névre. Van surf, banánozás, vizisí, kayak…. kinek-kinek ingerenciája szerint. Árakat ne kérdezzetek, én nem igazán voltam célcsoport :)

Snorkellezésre inkább az öböl két végében található sziklás, kisebb öblök alkalmasak, a homokos partrészen sok minden nem lehet találni, bár én fogtam ott kézzel tintalahat, láttunk sziklahalat és polipot is, de ha valakit komolyabban érdekel a víz alatti élet, az inkább szánjon rá egy órát, gyalogoljon ki a déli végére a második öbölbe, ahonnan már a komolyabb sziklás részek kezdődnek (Goa Beach felé) és ott merüljön. Arra felé megy egyébként a kajaktúra is, amit csak ajánlani tudok.

Van lehetőség motor- és kerékpárbérlésre is, két helyen: Angelonál és Sassosnál. A motorbérléshez jogosítvány és útlevél vagy személyi szükséges. Most úgy 20 EUR volt egy napra egy robogó ára, a biciklik úgy 10 körül lehettek.

Ami az étkezést illeti: a főutcán ott az Aigaio és az Oveliszk, mindkettő főleg gyroszra specializálódott. Az Oveliszkben melegen ajánlom a kétszemélyes görög menüt: egy tál, amin van gyrosz, kolbász, fasírt, sültkrumpli, három fajta krémsaláta, paradicsom, hagyma, és jár hozzá még két üdítő is. Ez így most 12 EUR-ba került, de szerintem szezonra felmegy majd 14-re. De így is nagyon megéri, mert két embernek bőségesen elég egy vacsorára vagy ebédre. Ugyanitt egy gyrosztál 5 EUR, egy gyrosz pitában 2,5 EUR egy saláta 4. egy sör 2…. ha jól emlékszem. Az éttermi árakat csak nagyjából tudom: egy szuvlaki úgy 7-8 EUR, ugyanúgy ennyi a pizza, a tészták, a tengeri herkentyűk már nyilván drágábbak, 10 EUR körül kezdődnek. Ezeket a part menti sétány mellett található éttermekben fogyaszthatjuk, de persze van magyaros étterem is és pizzéria is, kinek mi a preferenciája. :)

Van egy isteni cukrászda a főutcán a templom felé, ahol fantasztikus süteményeket lehet kapni 2 EUR-ért. Egy gombóc fagyi most úgy 1,5 körül volt. és persze nem szabad kihagyni az óriás palacsintát 2 EUR-ért.

Sarti2014158

Egy karton ásványvíz most 1,25 volt, de már akkor kattogtak az árazógépek, amikor még ott voltam, úgyhogy egy kicsit nyilván az abc-k árai is drágábbak lesznek.

Sok helyen láttam kitéve házi készítésű olivaolajat, mézet. Egy liter úgy 5 EUR körül volt most az olajból. Persze árulnak cipurót is, de annak sajnos nem tudom az árát, mert szintén nem vagyok célcsoport. Viszont ha már alkohol: rendkívül melegen ajánlom a Pizza Emmanuelt, remek a konyhájuk, és a házi boruk egyenesen fergeteges… szerintem abba még a seregélyeket is beleszüretelték. Negyed liter úgy 4 EUR körül van, de simán megéri. :)

Ha valaki szuvenírt szeretne hazahozni, akkor a hűtőmágnesek millió közül válogathat 1-2 EUR-ért, de van töménytelen mennyiségű – szerintem kínai – ruha(?), bizsu, amfóra, miazmás…. én már évek óta nem hozok semmit, mert kínai vackot nem akarok, más meg nem igazán van. Az ezüstékszerek viszont nagyon szépek mind a főutcán, mind a főtéren lévő üzletben, ha valaki görög emlékre vágyik, akkor már inkább azt javaslom.

Mit felejtettem még el….ja, megvan: bankkártyával nem nagyon lehet boldogulni a faluban, nem is emlékszem, hogy valahol elfogadták-e. Van viszont ATM, ahol Mastercarddal simán és pillanatok alatt tudtam pénzt felvenni. Egy dologra kell figyelni: szezonban, amikor sokan vannak, előre kell tervezni, mert elő szokott fordulni, hogy egyszerűen kifogy az automatából a pénz. Ha jól emlékszem arra, amit a Leo mondott, akkor hét elején töltik. A következő automata Sykiában van, ami 11 km-re van délre Sartitól.

Van buszjárat Thessalonikibe, 18 EUR azt hiszem egy irányba a jegy, és kb. 4 óra a menetidő. Szóval ha valaki mindenféleképpen el akar jutni oda, főleg „shoppingolni” vagy a halpiacot megnézni, akkor az inkább menjen a Sithon Travel fakultatív programjával, mert majdnem olcsóbb, és csak két órát tart a buszút.

A Narancspart kb. 7 km-re van, ahova ahogy írtam, 6 EUR-ért kivisznek kisbusszal, és négy óra múlva pedig visszahoznak. Én speckó legyalogoltam… mondjuk mert szeretek gyalogolni, – de azért 40 fokban ez már nem lett volna akkora buli :).

Komplett snorkelling cucc (uszony-pipa-szemüveg) most 20 EUR, gumimatrac, napernyő úgy 5 EUR körül már kapható.

Tuti van még sok minden, amiről elfeledkeztem, de nekem annyira természetes már, hogy ott töltöm a nyaralásom, hogy igazából olyan, mintha haza mennék, nincs is igazán „nyaralás” jellege, így aztán nem is figyelek az ilyen részletekre. És ezzel mindenki így lesz az első útja után :) A helyiek – kevés kivétellel – kedvesek, könnyű barátokat szerezni. És persze rengeteg a magyar. Szezonra már szinte minden üzletben lesz magyar eladó, az éttermekben magyar étlap, magyar pincérek. A helyiek közül is egyre többen tudnak néhány szót magyarul, úgyhogy – ha máshogy nem, hát kézzel-lábbal – de mindenféleképpen meg tudjuk magunkat értetni.

Egy szónak is száz a vége: irány Sarti! Tessék motort bérelni, vagy ha autóval mentek, legalább egy napot rászánni és bejárni a félszigetet. Számtalan szebbnél-szebb öböl van, ahol meg lehet állni fényképezkedni. Én már tíz éve odajárok, de most is vagy 300 fényképpel tértem haza. :))

Ja, még valami: most ott voltam mindkét komolyabb földrengésnél. Számtalan kisebb is volt a két hét alatt, de arra már szinte fel sem kaptam a fejem. Éjszaka ugyan felébredtem, hogy valaki rázza alattam az ágyat, de csak fordultam egyet és aludtam tovább. Ezzel azt akarom mondani, hogy nem kell pánikolni. Elsőre fura, hogy mozog az asztal vagy a szék alattunk, de még sosem történt semmi komolyabb kár. Most az a 6,5-ös rengés 24-én azért elég ijesztő volt… épp a főutca mellett ültünk az Oveliszben és ebédeltünk, amikor egyszer csak elkezdett mozogni az asztal, meg a szék, de hát ezt már szinte megszoktuk, így nyugodtan ettünk tovább…. aztán hirtelen jött a morajlás, és akkor már csörgött-zörgött minden, néhány üveg felborult és mi is inkább kirohantunk a tető alól a nyílt utcára, mert hát jobb félni mint megijedni. Itt már komoly kilengést produkált a rengés, kicsit inogtak a házfalak is….persze okozott egy kisebb riadalmat, mindenki kiszaladt az utcára, volt némi sikongatás, de inkább olyan vurstli jellege volt a dolognak. Két perc múlva már mindenki újra ott folytatta, ahol abbahagyta. Ilyen erősségű földrengés évente egy-kettő szokott csak előfordulni, de kisebb sűrűbben, mivel a Narancspartnál húzódik egy törésvonal. De ezt csak úgy elmeséltem, tényleg nincs mitől tartani.. .még izgalmassá is teszi egy kicsit a nyaralást :))

De most már tényleg befejezem, mert napokig tudnék mesélni. Ha esetleg tudok még segíteni, kérdezzetek, ha tudok, szívesen válaszolok, de igazából nem vagyok „szakértő”…. csak imádom Sartit :))

Jó nyaralást mindenkinek!

@monika0219

14 thoughts on “Sarti 2014, monika0219 beszámolója

1. Szia Mónika!

Nem tudod véletlenül, hogy jet-skit lehet-e már bérelni? Mert pár éve voltam utoljára, akkor még sajnos nem lehetett.

Köszi.

Rajmund

2. Köszönöm szépen a gyors válaszodat Mónika! :) Remélem, hogy jó lesz, már nagyon várom :)

3. Szia Renáta!
    A csatlakozók európai szabványúak, nincs szükség átalakítóra. Ahogy írtam, szezon elején egy hatos karton víz 1,25 euró volt. most már szerintem lesz az 1,5-1,8 is. A többi árat sajnos nem jegyeztem meg :-)
    Kellemes nyaralást!

4. Sziasztok! Mi pénteken indulunk Sartira, és azt szeretném kérdezni, hogy a hálózati csatlakozók ugyanolyanok, mint nálunk? (Marianti apartman)

Köszönöm: Reni

5. Szia Lili!
    Igen, ahogy írtam is a beszámolómban, az ajándék apartmant valamikor a szezon első négy hetében lehet igénybe venni (május 15-június 15) és lezárt borítékok közül kell húzni… így derül ki, hogy melyik apartamanba és mikorra kaptad a szállást ezen belül a négy héten belül.
    Ami a szaloniki busztúrát illeti, most éppen pénteken volt, de ez még változhat. Mivel én a szezon első két hetében voltam, még egészen mások az igények mint főszezonban, amikor húsz-harmincszor több turista van Sartiban, így simán előfordulhat, hogy július közepén mondjuk más indulási nappal lesznek a fakultatív programok, mint ahogy én írtam őket.

6. Köszi monika0219!

Már írtam nekik, kaptam is választ. Azt írták, hogy az, hogy melyik apartmanba kerülünk( ha ilyen ajándék apartmannal megyünk jövőre) az csak akkor derül majd ki ha oda értünk.
    Meg annyit írtak még, hogy előszezonra lehet kapni ingyen apartmanhasználatot. Arra viszont már nem válaszoltak, hogy melyik hetekre vonatkoznak ezek. Nem tudod esetleg, hogy a Thessaloniki városnézés az indult hétfőn is vagy csak pénteken? A sithon oldalán hétfő is van, de én mindig úgy emlékszem mikor ott voltam, hogy pénteken volt ez a fakultatív.

7. Köszi monika!

8. Szia Lili!
    A Narancspart nem számít ilyen értelemben fakultatív programnak, és a mostani turnusban voltak olyanok, akik így kapták az idei apartmanjukat. De ha megkeresed a Sithon travelt, biztosan válaszolnak minden kérdésedre :-)

9. Kedves Márti.Gratulálok a beszámolóhoz.Én már 15, -éve megyek Sartira és mintha hazamennék.Én sem a nyaralás mind inkább a barátok meglàtogatàsa és a tenger csodálatos kéksége miatt megyeindex évben

10. Szuper ez a lehetőség, hogy 3 fakultatív befizetése után ajándék is jár:))
    De vajon akkor is, ha mondjuk a 3. kirándulás a narancspart ami csak 6euró?
    Tudtok valakiről aki kapott már így ajándék 1 hét apartmant?

11. Szia Móni! Elolvastam a beszámolódat, szuper volt. Mi egy hónap úlva megyünk, első közös nyaralás, először Görögben… Már nagyon várjuk :) Köszi az infókat!