Tolo: Görögország színes és izgalmas mesekönyve

Mint minden évben, amikor lehetőségünk volt rá, idén is Görögország tengerpartjára vágytunk. Sarti és Zakynthos után valami új helyre szerettünk volna eljutni, ezért alaposan átböngésztük az utazási irodák kínálatait. Olyan helyre szerettünk volna menni, ami nem felkapott, amit nem emlegetnek mindenütt, de szerepel a buszos utazások között.

Így történt, hogy Tolo busszal tökéletes választásnak tűnt és egy cseppet sem bántuk meg, hogy emellett döntöttünk, sőt! Tolo Görögország azon részén helyezkedik el, amely lehetővé tette számunkra, hogy eljussunk az egyik legnagyobb álmunkat jelentő Hydra szigetére!

Ahogy szinte mindig, ezúttal is az Apollon Travellel utaztunk. A sofőrök megtettek minden tőlük telhetőt, hogy gyorsan és biztonságosan érjünk le a Peloponnészosz-félsziget narancsligetei közé alaposan elrejtőzött falucskába. Ezúton is köszönjük nekik! Jöjjön akkor a Tolo élménybeszámoló!

Tolo busszal, az első benyomások

Őszintén szólva féltünk a hosszú, kb. 24 órásnak ígért úttól, de az újdonság varázsa, a profi sofőrök és a mesebeli helyek, ahol haladtunk, feledtették velünk minden félelmünket. A busz végül 25 óra alatt ért le a faluba a kora délutáni órákban, a határokon fennakadás nem volt. (Sima személyi igazolvánnyal utaztunk.) Tolo busszal tehát nekünk, Görögország megszállottjainak nem jelentett problémát.

Tolo strandjai

Tolo strandja Kék zászlós tengerpart, ami azt jelenti, hogy tisztasága mellett a strandja több tucat követelménynek megfelel. Ez egyértelműen érezhető volt, hiszen a napernyős és napágyas strandon minden adott, amire egy tengerparti nyaraló vágyik.

A part lényegében végig homokos, a kikötő felé kicsit aprókavicsos, de a kavicsnak nincs jelentősége. Az egyhét alatt, amíg ott voltunk, végig nyugodt volt a tenger, egyetlen alkalommal sem hullámzott.

Tolo Beach
Tolo strand

A hozzánk legközelebb eső strand a közvetlenül a partra épült többszintes szállodák mellett volt elérhető. Nekünk ez elég idegen volt, de mivel mind a tenger, mind pedig a part makulátlanul tiszta volt, hamar hozzászoktunk, hogy épületekkel kell osztoznunk a tengerparton. Itt egy napágy sem fért el az épületek és a tenger között, olyan keskeny volt a homokos part.

Az öbölből a tenger felé nézve elbűvölő a látkép: bármerre nézünk, kis szigetek “pofátlankodnak” a látóterünkbe, köztük Tolo egyik legnépszerűbb nevezetességével; a Koronisi szigettel. Ez a legközelebbi sziget a parthoz. Olyannyira, hogy vannak, akik átúsznak a szigethez, amin egyébként egy kolostor található, ennek köszönhetően a sziget éjszaka ki van világítva.

Vendéglátás Tolóban

Tolón teljesen más volt a vendéglátás, mint amit mi megszoktunk. Nem járt ivóvíz a rendeléseink mellé és a pincérek is kevésbé voltak barátságosak, mint például Szártin. Senki nem volt udvariatlan, csupán máshoz vagyunk szokva. Megértéssel fogadtuk a kissé unottnak tűnő, a városihoz hasonló kiszolgálást, hisz mindannyian borzasztó melegben dolgoznak a tolóiak, volt olyan étterem, ahol rólunk is folyt a víz együltő helyünkben…

Tolo éjszaka

A helyi zöldségesnél érdemes megkóstolni a narancsot, ami azokról a közeli narancsültetvényekről származik, amely Tolo felé kísért utunkon. Az igazi görög narancs mennyei íze nem ér fel a Magyarországon kapható, import narancs ízével, ezért a narancsot Tolón feltétlenül meg kell kóstolni!

Tolo, mint üdülőhely

“Tolo kapujának” is nevezhetnénk azt a területet, ahol az alábbi felirat üdvözöl bennünket ötletesen, egy csónak oldalára festve: “Welcome to Tolo”. A városka több pontján táblák figyelmeztetnek, hogy tartsuk tisztán a helyet.

Az az igazság, hogy van jó néhány lerobbant, vagy félbehagyott épület a szállodák között, ami nem túl példamutató, de ezt leszámítva Tolo egy éjszaka nyüzsgő üdülőhely, ahol lehet shoppingolni mindenféle ajándékot, strandszoknyát, olivaolajat, stb.

Lejárat a tengerhez

A tengerrel szemben állva az említett “kaputól” balra található a kiépítetlen Kék Zászlós tengerpart és Tolo utolsó élelmiszerboltja, valamint a Lido camping. Jobbra a közvetlenül partra épült éttermek és szállodák sorakoznak, nem messze innen egy kis jelentéktelen emelkedőn át érhető el a Tolo Hotel közeli kereszteződésben a tipikus görög Lido apartmanház, ahol álomra hajthattuk a fejünket. Az épület világos színű, amelynek tetejéről rózsaszín murvafürt hull alá. Az épület ablakain sötétítő zsalugáterek, az udvaron pálmafa.

Ugyanebben a kereszteződésben található a buszmegálló is, amit mindössze egy aprócska tábla jelez, ha valaki Nafplioba szeretne utazni a helyi buszjárattal. Tovább haladunk jobbra a “kaputól”, ahol ha végig megyünk a főúton, Tolo kikötőjében lyukadunk ki. Innen indulnak a hajókirándulások, amik különösen színes programkínálattal várják az utasokat: el lehet innen jutni Athénba, a Korinthoszra, Nafplioba, Hydra, valamint Spetses szigetre és még sorolhatnánk.

Szállások az öbölben

A stúdiónk a szokásos pici fürdőszobával rendelkező, de minden igényt kielégítő szállás volt konyhasarokkal és pálmafás kilátással. Idén először még az apartman medencéjét is kipróbáltuk (azelőtt sosem tettünk ilyet!), mert a kívánt időszakban rajtunk kívül senki más nem volt a medencénél. A medence mélyülős, legmélyebb pontja nem érte el a 2 métert.

Az apartman tökéletesen kiszolgált minket, egyedül a szúnyoghálót hiányoltuk így, a klíma használata nélkül, de más nyilván vagy klímát használ, vagy szúnyogriasztót, így ez mondhatni jelentéktelen probléma.

Sok szállás egyébként közvetlenül a parton található, ha mégsem, akkor a parti hotelek előtti főút túloldalán. Nincs sok utca és útvesztő, lényegében minden szállás a főút mentén helyezkedik el, a parttól kicsivel távolabb esőknek általában saját medencéje is van. Egyik apartman sem tűnt túl távolinak a parttól, a hely szűke miatt minden szükséges szolgáltatás kénmyelmesen elérhető az öbölben.

A Tolóban rejlő lehetőségek

Helyi látnivalókban nincs hiány! A túrázó kedvűeknek lehetősége van egy kb. 13 perces, meredek aszfalt úton gyalog feljutni a Tolo feletti hegycsúcson épült Kyriaki templomhoz.

Ez egy képeslapi látványt nyújtó, kék kupolás görög ortodox templom, ami kék-fehér színekben pompázik és valósággal megkoronázza az egyébként is mesebeli látképet, amelyet innen láthatunk.

Kyriaki templom, Tolo
Kyriaki templom

Aki messzebbre vágyik, kerékpárt is lehet bérelni, de a domborzat miatt ez inkább a gyakorlottabbaknak ajánlott! A kikötőn túl gyalog nem lehet túrázni, de Tolótól balra a következő öböl Assini Beach, ahol már kavicsos strandot találunk. Itt egy sziklába épült és egy tengerparti étterem is rendelkezésre áll, ez az öböl szintén kényelmesen megközelíthető gyalog.

Itt található a Assini fellegvár is, aminek sajnos már csak a romjait láthatjuk, de jól kiépített úton lehet feljutni a várfalak romjai közé, ahonnan Tolo teljes látképe tárul elénk, alattunk a kis Assini öböllel. A tengerbe nyúló sziklaszírt másik oldalán a nagy, szintén Kék zászlós Assini Beach, mely Drepano település tengerpartjával folytatódik. Mi idáig jutottunk el gyalogosan.

A nagy Assini Beachen óriási pálmafák és a legkülönfélébb parti bárok, nagy árnyékolóval felszerelt, kiépített napozóágyas strandolóhelyek csábítanak fürdőzésre. Itt, akár Tolóban szinte kivétel nélkül csak görögök strandolnak. Assini partján sok a lakókocsis kemping és többszintes szállodák sincsenek.

Aki Görögország tengerpartján túl másra is kíváncsi, akár a történelemről, akár a kultúráról legyen szó, Tolo kiváló kiindulópontja megannyi szárazföldi kirándulásnak. Görögország egykori fővárosa: Nafplio mellett Athén és a Korünthoszi csatorna is elérhető erről az üdülőhelyről, hogy csak a legnevesebbeket említsük.

Tolóról összességében

Tolo egy mesekönyv. Már az odavezető út is annyira elbűvölő a sok narancsfával, hogy mindvégig azt hittük, álmodunk. Érkezéskor pálmafák fogadnak, majd arról tájékozódsz, hogy motorcsónakot lehet bérelni.

Az első mennyei ízek után a mézédes sütemények is bódítóak, de ekkor még nem láttad a tenger tisztaságát!

Közben leszáll az éj és megpillantod a kivilágított kis szigetet: Koroniszit. Az álom folytatódik…

Másnap reggel nyakig a tengerben azon veszed észre magad, hogy a nyílt tenger látványát keresve tengeri párába burkolózó csinos kis szigetek vesznek körül mindenütt. A látvány vetekszik az istenek lakta Olümposszal.

Tolótól Assini felé
Tolo és Assini között félúton

A helyi narancs abbahagyhatatlan fogyasztása közben a térképet nézegetve számos izgalmas helyszín felderítésének lehetősége tárul eléd, ezért ha igazán szép mesét szeretnél, ügyesen oszd be az időd, ahogy mi tettük! Életünk egyik legszebb nyaralásán vagyunk túl, köszönjük Tolo, köszönjük Görögország, köszönjük Apollon Travel!

Ha jártál már te is Tolóban, írd meg nekünk, mi tetszett benne! Szeretnénk, ha mások is megismernék ezt a lehetőségekkel teli görög tengerparti üdülőhelyet!

One thought on “Tolo: Görögország színes és izgalmas mesekönyve

1. Többször voltam Toloban, bellos apartman minden igényt kielégít.